Szarka László: Kisebbségi léthelyzetek – közösségi alternatívák. Az etnikai csoportok helye a kelet-közép-európai nemzetállamokban (Simon Attila)
Szarka László: Kisebbségi léthelyzetek – közösségi alternatívák. Az etnikai csoportok helye a kelet-közép-európai nemzetállamokban. Budapest, Lucidus Kiadó, 2004, 342 p.
Hogy a Trianonról és a kisebbségi magyar létről szóló diskurzusokban a sírvavigadás kora helyett a megfontolt tudományos elemzések ideje jött el, azt már régóta sejtettük. A Lucidus Kiadó Kisebbségkutatás könyvek sorozatában a Szarka László tollából megjelent Kisebbségi léthelyzetek – közösségi alternatívák című munka azonban kézzelfoghatóan bizonyítja is ezt a tételt. Azt, hogy a szerző a jelen munkájával nehéz fába vágta fejszéjét mi sem bizonyítja jobban, hogy a magyar szakirodalom valójában még az anyaország határain kívül élő magyarok megnevezésében sem tudott megegyezni. Mint a kötetben szereplő egyik tanulmány lábjegyzetében a szerző maga is említi egymás mellett élnek a nemzeti kisebbség, a nemzetrész, a nemzeti közösség, az autonóm nemzeti közösség és más hasonló fogalmak, miközben a többségi nemzetek (szlovák, román, szerb stb.) egyiket sem fogadják el, s megpróbálják saját terminusaikkal (nemzetiségi kisebbség, nemzetiségi közösség stb.) megnevezni a magyar kisebbségeket, s ezzel egyben leszűkíteni azok mozgásterét.
A mátyusföldi-pozsonyi kisebbségi létből elszármazott, de az itt hagyott sorstársak iránti felelősség súlyát továbbra is viselő szerzőt elsősorban történészként ismertük meg. Jelen könyve azonban immár azt a szerepváltást prezentálja, amely az MTA Kisebbségkutató Intézetének igazgatójának tisztségét betöltő Szarka László pályáját jellemzi. A szerző érdeklődésének középpontjába immár elsősorban a kisebbségi léthelyzet problémái kerültek, s a kötetben helyet kapó történeti témák feldolgozását is az a szándék vezérli, hogy azok által a jelen problémáit jobban megértsük. A kötetből tehát nem a történész Szarka lép elénk, hanem a közéleti szereplő, akit elsősorban a kisebbségben élő magyarság jövője iránti felelősség vezérel.
A kötetbe sorolt tanulmányokat a szerző három különálló szerkezeti részt alkotó fejezetbe sorolta, amelyek közül a recenzens számára a történeti jellegű tanulmányokat tartalmazó Etnicitás, identitás, történelem című rész tűnt a legérdekesebbnek. A fejezet első három tanulmánya tulajdonképpen öszszefüggően is olvasható, noha megírásuk között évek teltek el. Ezt a folyamatos olvasást a kötet egyéb szempontból nem túl szerencsés tördelése is elősegíti, mivel az egyes tanulmányok címeinek túlságosan határozatlan megjelenítése miatt az olvasó szinte észre sem veszi, hogy új tanulmány olvasásába kezdett. Az időrendben utoljára elkészült Többség és kisebbség a 20. századi kelet-közép-európai nemzetállamokban című tanulmány mintegy előkészítve a rá következő két írást, tágabb értelmezési lehetőséget nyújt azok számára. Ebben az egész kötetet bevezető tanulmányban Szarka László a közép-kelet-európai nemzeti kisebbségek sorsa szempontjából döntő jelentőségű történelmi sorsfordulókat tekinti át, felvillantva közben azokat a szempontokat, amelyek elemzése nélkül a kisebbségek történetének értelmezése lehetetlen. A szerző által felvázolt szituációk tanulsága, hogy a kisebbségi kérdés rendezésére térségünkben eddig alkalmazott megoldások mindegyike elégtelennek bizonyult: a Versailles-ban megálmodott kisállami rendszer, a pártállami keretek közé szorított jugoszláv internacionalizmus, majd a legutóbbi évtizedek újabb nemzetállami kísérletei mind csődöt mondtak. Ennek okát Szarka – teljesen megalapozottan – abban látja, hogy minden esetben hiányzott az érintett nemzetek és nemzetiségek közötti konszenzus alkotmányos rögzítése és államjogi szavatolása. Márpedig e nélkül régiónkban a kisebbségi kérdést nem lehet megnyugtatóan rendezni.
A Trianon: a kényszerkisebbségek létrejötte című tanulmány egy magyar szempontból megkerülhetetlen téma újszerű megközelítését vázolja fel. Ebben a kiváló és rendkívül tanulságos esszében a szerző nem valamiféle megcáfolhatatlan igazságok kimondására törekszik, hanem olyan kérdéseket tesz fel, amelyek megválaszolása új szempontokkal bővítheti a téma meglehetősen gazdag és változó színvonalú szakirodalmát. Szarka László sikerrel próbálja elkerülni azt, amit a tanulmányában is említ, hogy a trianoni paradigmát gyakran egyetlen tényezőre szűkítve próbálják értelmezni. Magunk a szerzővel értünk egyet abban, miszerint Trianon problémáját még akkor sem lehet elválasztani a történelmi Magyarország nemzetiségpolitikájának kérdéskörétől, ha tudjuk, hogy a békeszerződések tartalmát meghatározó nagyhatalmak elsősorban más motívumok alapján döntöttek. A magyarországi Trianon-irodalom kétségkívül nagy adósága az, hogy mindeddig meglehetősen kevés figyelmet szentelt annak, milyen szerepet játszottak a szomszédos népek államalkotó törekvései a történelmi magyar haza felbomlásában, s mi motiválta – a szerző szavaival élve – a nemzetiségi szembefordulás, leszakadás tömeglélektanát. A tanulmányban Trianon kapcsán megfogalmazott kérdések és válaszok nemcsak a hamis önáltatástól mentesek, de egy ellenségképtől és traumáktól mentes Trianon-kép kialakítását is lehetővé tehetik. Szarka ugyanis minden hamis önkritika nélkül mondja ki a magyar kormánypolitika végzetes tévedéseit, de nem abszolutizálja azokat.
Az öt tanulmányt felvonultató első fejezet aktuális és bennünket, szlovákiai magyarokat kiváltképp érintő dolgozata az eredetileg Szabó Rezső: A Csemadok és a prágai tavasz című könyvének utószavaként megjelent Nemzetiségi egyenjogúság és önigazgatás című írás. Ebben Szarka – elsősorban Szabó Rezső személyéhez kötve – a Csemadok által az 1968-ban kidolgozott önkormányzati elképzelések hátterét vázolja fel. Az, ahogyan a Csemadok akkori vezetése a lehetőségek határait felmérve azonnal reagálni tudott az új viszonyokra és egy átgondolt nemzetiségpolitikai programot tett le az asztalra imponálónak tűnik, s talán jelenlegi politikusaink számára is példaértékű lehet.
A könyv Kisebbségi léthelyzetek, jogi státusok című második, illetve a Kisebbségek helyzete a nemzetállamokban és az Unióban című fejezetében a történész Szarka László helyett már sokkal inkább a nemzetstratéga Szarka lép elénk. Szigorú elemzés alá veszi a közép-kelet-európai magyar nemzeti kisebbségek helyzetét, az általuk gyakorolt kisebbségi jogokat, nyelvhasználati helyzetüket, a többségi nemzetek hozzájuk fűződő viszonyát, s ebből az elemzésből kiindulva próbálja felvázolni azokat a modelleket, amelyek egy kidolgozandó magyar jövőkép és nemzetstratégia alapjai lehetnek. Mindezt azonban a megszokottól eltérően nem a magyar kisebbségi kérdés és trianoni paradigma gettójába zárva teszi, hanem összeurópai viszonyítási pontokat és párhuzamokat felhasználva. Az ebbe a két fejezetbe tartozó tanulmányok a szerző érdeklődésének széles skáláját bizonyítják, hiszen a kisebbségekkel foglalkozó tudományos kutatások és kutatóműhelyek eredményeit felvázoló tanulmány éppúgy helyt kapott bennük, mint a magyarországi kisebbségek asszimilációjáról szóló vagy az önkormányzatiság kérdéskörét körüljáró dolgozat. Talán a magyar–magyar párbeszéd lehetőségeinek és eredményeinek felvázolása tehette volna még teljesebbé a kötet által bennünk kialakult képet. Szarka sem kerülhette meg viszont, hogy a kedvezménytörvényről kifejtse véleményét. Sajnos ezt a témát a napi sajtó olyan mértékben szétrágta, hogy nehéz vele kapcsolatban anélkül megszólalni, hogy rögtön politikai felhangokat ne keresnének mögötte. Szarka Lászlónak azonban sikerült elkerülnie ezt a buktatót, s ha csak a téma egyik szegmensére is korlátozza vizsgálatát, de értékes megállapításokkal gazdagítja a kedvezménytörvény szakirodalmát. A kedvezménytörvényt Szarka a rendszerváltást követő „nemzetstratégiai diskurzus” legfontosabb eredményének tartja, amelyet az „eddig gyakorlatilag bármiféle ellensúly nélkül zajló asszimiláció” első komoly ellenlépéseként értékel. A törvény elleni meg-megújuló szlovák és román támadások okát is éppen abban látja, hogy a még mindig nemzetállami modellekben gondolkodó politikusok is felismerték, hogy a kisebbségi magyar oktatás és kultúra törvényileg biztosított és rendszeres magyarországi támogatása akár komoly eredményeket is hozhat. Noha engem személy szerint érdekelt volna a szerzőnek a kedvezménytörvény körül kialakult politikai harccal kapcsolatos véleménye is, ezt ő gondosan elhallgatja, ami ugyan kétségkívül hasznára válik az írásnak, bizonyos értelemben azonban mégis leszűkíti az elemzés lehetőségeit.
A kiváltképpen érdekes írások közé tartozik még A kisebbségi önkormányzatiság jelene és jövője Kelet-Közép-Európában című, amely a kötet méltó lezárása. Ebben a szerző a kisebbségi kérdésnek egy olyan megoldási lehetőségét vázolja fel, amelyre már jelenleg is találni példát az EU-ban, s amely a magyar kisebbségek számára is kiutat jelenthet. Szarka László a kötet egyik korábbi tanulmányában (A kisebbségi magyar közösségek helyzete és fejlődési tendenciái a kutatások tükrében) is foglalkozik az autonómia és önkormányzatiság kérdéskörével. Jómagam annak olvasásakor úgy éreztem, a szerző túl rövidre fogta mondanivalóját, s lezáratlanul hagyta a problémát. A kötet utolsó tanulmánya azonban pótolta ezt a hiányérzetet, hiszen a dolgozat komplex módon a kisebbségi autonómiák európai kontextusából kiindulva, a szlovéniai pozitív példán keresztül jut el a megvalósulatlan erdélyi és felvidéki magyar autonómiatervezetekig. A dolgozat záró részében pedig az autonómiával kapcsolatban várható alternatívákat vázolja fel.
A kötet gyengéjét magának a könyvnek a kivitele jelenti, hiszen a kötet néhány lapja már az első használat idején kihullott. Számomra nem szimpatikus megoldás az sem, hogy az oldalak felső részén megtalálható aktuális fejezetcím nem egyezik pontosan a tartalomjegyzékben feltüntetett fejezetcímekkel. Ez bizonyos esetekben zavaró és az olvasó tájékozódását megnehezítő lehet. Miként félrevezető az is, hogy a harmadik fejezet címe más változatban jelenik meg a tartalomjegyzékben (Kisebbségek helyzete a nemzetállamokban és az Unióban) és másként a fejezethez tartozó lapok tetején (Kisebbségek helyzete az Államokban és az Unióban), ami félreértésre adhat okot, hiszen az Államok kifejezés alatt nem az Európai Unió államait, hanem sokkal inkább az Egyesült Államokat értjük.
Noha a kötetben található tanulmányok egy része korábban már megjelent, ez egyáltalán nem csökkenti értéküket, sőt az átgondolt szerkesztőmunkának köszönhetően a könyvben új értelmezésekkel gazdagodva egységes egésszé állnak össze. Talán csak a magyarországi nemzetiségekkel foglalkozó dolgozatok lógnak ki a sorból, hiszen kimondva-kimondatlanul az egész kötet elsősorban a magyar kisebbség jelenlegi helyzetének és a vele kapcsolatos nemzetstratégiának a felvázolására tesz kísérletet. A szerzőnek mint az MTA Kisebbségkutató Intézetének igazgatójának azonban ugyanúgy foglalkoznia kell a magyarországi kisebbségekkel (német, szlovák, roma stb.), mint a határon túli magyarokkal. Ebből a szempontból viszont érthető az érintett tanulmányok beválogatása.
A kötet igazi értékét az a szerzői magatartás – vagyis a többszempontúság és az elemzett témák iránti őszinte érdeklődés – adja, amely végigkíséri az összes beválogatott tanulmányt. Szarka nem azért nyúl az egyes témákhoz, hogy kötelességszerűen letudjon egy-egy újabb témát, őt a problémák feloldásának szándéka vezeti, amelyhez a legjobb eszköz a megfelelő kérdések megfogalmazása. Ennek pedig Szarka László, mint a jelen kötetben is bizonyítja, igazi mestere.
Simon Attila